راهنماي دريافت خسارات ثالث

شرايط و مدارک موردنياز جهت دريافت خسارت ثالث

کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از این که اشکلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از این که اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسائل نقلیه مذکور را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حـوادث وسـایل نقـلیه مزبور و یا یـدک و تریلر مـتصل به آنها و یا مـحمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود، نزد یکی از شـرکتهای بیـمه که مجـوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه نمایند. کلیه زیاندیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی(شرکتها) باشند شخص ثالث نامیده می شوند. و خسارتهای مالی وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق(تحت مالکیت)اشخاص ثالث جبران میگردد. هر زیاندیده ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که به عنوان سرنشین محسوب می گردد.

فرآیند دریافت خسارت بیمه ثالث و سرنشین اتومبیل:

پس از وقوع حادثه، بیمه‌گزار موظف است در کوتاهترین زمان ممکن به واحد خسارت، اعلام خسارت نماید. در این صورت، روند بررسی پرونده بیمه‌گزار، بررسی معاینات بالینی و برآورد خسارت و در نهایت پرداخت خسارت آغاز می‌شود. در این فرآیند، مراحل ذکر شده بطور تفصیلی توضیح داده شده است.

چنانچه بیمه‌گزار مقصر باشد و به شخص و یا شی ثالثی آسیب رسانده باشد، ابتدا باید در مورد خسارت شی و یا شخص ثالث آسیب دیده تسویه‌حساب کرده و طی نامه‌ای، تسویه حساب را به این اداره اطلاع دهد و سپس به خسارت وارده رسیدگی می‌شود.
درصورتیکه بیمه‌گزار زیاندیده باشد و مقصر داشته باشد، بخشی از خسارت برآورد شده از شرکت بیمه شخص ثالث مقصر و یا از خود مقصر دریافت می‌شود.
برای مشاهده مراحل پرداخت خسارت مالی بیمه ثالث اتومبیل به لینک زیر مراجعه کنید.

مدارک اعلام خسارت بیمه ثالث و سرنشین اتومبیل:

  • تصویر کروکی افسر کاردان فنی یا نظریه کارشناس رسمی دادگستری یا گزارش پاسگاه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو بیمه نامه مقصر و زیاندیده حادثه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو گواهینامه مقصر و زیاندیده حادثه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو سند مالکیت یا کارت خودرو مقصر و زیاندیده حادثه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو کارت ملی مقصر حادثه
  • فتوکپی پشت و رو کارت ملی زیاندیده یا زیاندیدگان

غرامت های جانی

تعهدات بیمه ایران چیست؟ هزینه های پزشکی، غرامتهای نقص عضو و فوت با توجه به مستندات پرونده های خسارتی و آرای صادره توسط محاکم قضایی تا سقف تعهدات خریداری شده.
مدارک لازم برای دریافت خسارت عبارتند از:

  • صورت جلسه اولیه پاسگاه انتظامی
  • کروکی افسر کاردان فنی، نظریه کارشناس رسمی دادگستری
  • گزارش پاسگاه انتظامی به دادگاه و برگه های بازجویی
  • نظریه های پزشکی قانونی (در مورد مجروحین و مصدومین)
  • گزارش معاینه متوفی
  • جواز کفن و دفن
  • خلاصه رونوشت فوت
  • صورتحساب هزینه های بیمارستانی (در مورد مجروحین و مصدومین)
  • حکم صادره دادگاه اولیه و در صورت اعتراض طرفین دادگاه تجدید نظر با آخرین حکم مراجع رسیدگی کننده به موضوع از قبیل رأی دیوان عالی کشور
  • سایر گزارشات مرتبط
  • اصل و فتوکپی پشت و رو بیمه نامه مقصر و زیاتدیده حادثه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو گواهینامه مقصر و زیاندیده حادثه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو سند مالکیت یا کارت خودرو مقصر و زیاندیده حادثه
  • اصل و فتوکپی پشت و رو کارت ملی مقصر حادثه
  • فتوکپی پشت و رو کارت ملی زیاندیده یا زیاندیدگان
  • بیمه سر نشین اتومبیل

مدارک مورد نیاز پرونده خسارتی سرنشین:

  • صورت جلسه اولین پاسگاه انتظامی
  • کروکی افسر کاروان فنی، نظریه کارشناس رسمی دادگستری
  • گزارش پاسگاه انتظامی و برگهi ای بازجویی
  • نظریه پزشکی قانونی در مورد مجروحین و مصدومین
  • گزارش معاینه متوفی
  • جواز دفن
  • خلاصه رونوشت فوت و گواهی فوت
  • صورت حسابهای هزینه های بیمارستانی مجروحین و مصدومین
  • گواهی انحصار وراثت
  • قیم نامه در صورت داشتن صغیر
  • تصویر گواهینامه راننده حین حادثه
  • برش بیمه نامه شخص ثالث

مدارک مورد نیاز خسارت های بدون کروکی شخص ثالث:

خسارت ثالث مالی بدون کروکی تا سقف حداقل تعهدات مالی (15,000,000) توسط شرکت پرداخت می گردد.
مدارک مورد نیاز:

  • مراجعه مقصر به زیاندیده به اتفاق بیمه گر
  • داشتن بیمه نامه معتبر طرفین
  • داشتن گواهینامه مقصر و زیاندیده

خواندن 2164 دفعه

شما مجاز به ارسال نظر نمی باشید.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار در خبرنامه عضو شوید.
بالا
بیمه های اتومبیل
بیمه های مسئولیت
بیمه های اشخاص
بیمه های مهندسی
بیمه های آتش سوزی
بیمه پس انداز مان
بیمه کشتی، هواپیما و حمل کالا
بیمه های حوادث